Trwa budowa drugiej jezdni na odcinku S19 Sokołów Małopolski Północ - Jasionka
Wideo dostępne na: https://wideo.pap.pl/videos/77818/ oraz: https://wideo.pap.pl/videos/77814/ (w wersji surowej do edycji).
Jak powiedziała we wtorek na konferencji prasowej na placu budowy w Nienadówce rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, obecnie droga S19 na odcinku między Jasionką a Sokołowem Małopolskim posiada trzypasową jezdnię w układzie 2+1, bez pasa rozdziału kierunków jazdy.
„Po rozbudowie droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza” – dodała.
Odcinek realizowany jest w systemie „projektu i buduj". Umowa z wykonawcą, firmą Strabag, została podpisana w listopadzie 2022 r. Wartość kontraktu to ponad 270 mln zł. Łączna długość planowanych do rozbudowy odcinków drogi wynosi ok. 13,8 km.
Jak powiedział PAP kierownik budowy Paweł Kubas z firmy Strabag, roboty w terenie rozpoczęły się w maju br. „Szacujemy zaawansowanie robót przy budowie głównej trasy na ok. 15 proc., a jeśli chodzi o drogi serwisowe jest to ok. 90 proc.” – dodał. Kubas podkreślił, że na tym odcinku jest 20 obiektów inżynieryjnych, a prace trwają przy 12 z nich.
Największym przedsięwzięciem dla drogowców jest estakada w Nienadówce, która musi zostać dobudowana do już istniejącej. Jak zaznaczył Kubas, obiekt będzie miał pięć przęseł. „Obecnie robimy wzmocnienia pod fundamenty, wbijamy pale na głębokość do 16 metrów i na nich posadowione będą podpory wiaduktu. Szacujemy, że w tym roku prace te się zakończą, dzięki temu uda się zrobić fundamenty oraz filary” – powiedział.
Przebudowywana jest również kanalizacja sanitarna, przekładane są kable energetyczne, trwają prace przy nasypach i budowie kilkunastu zbiorników retencyjnych.
Przedstawiciel wykonawcy powiedział, że na odcinku są niewielkie opóźnienia względem harmonogramu, które wynikały m.in. z późnego wejścia na plac budowy. „Powodem była m.in. konieczność opracowania organizacji ruchu, bo musieliśmy np. zwęzić odcinek drogi ekspresowej S19. Mieliśmy także stanowiska archeologiczne, które też opóźniły prace” – wymienił Kubas.
W ramach inwestycji istniejący już MOP Stobierna (kierunek Lublin) zostanie rozbudowany, aby w przyszłości mogła powstać stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
Natomiast istniejąca stacja benzynowa zlokalizowana przy dawnej drodze krajowej nr 19 w Stobiernej zostanie podłączona do drogi ekspresowej S19. Tym samym kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
Inwestycja ma być zakończona w II połowie 2026 r.
Droga S19 będzie częścią szlaku Via Carpatia, który połączy północ i południe Europy. Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu). (PAP)
huk/ malk/ ktl/