Do 2032 r. promy Stena Line będą korzystały z Publicznego Terminalu Promowego
W przesłanym w piątek komunikacie biuro prasowe gdyńskiego portu poinformowało, że Stena Line będzie użytkownikiem Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia w oparciu o przyznane pakiety czasowe (sloty) oraz wynajętą powierzchnię terminalową.
Operator Stena Line użytkuje Publiczny Terminal Promowy od 2022 roku.
Poinformowano także, że w postępowaniu uczestniczyło konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1. Wskazano, że złożona przez nie oferta „zawierała wartościową koncepcję w zakresie rozwoju ruchu promowego, jednakże brak pełnej zgodności z warunkami określonymi w specyfikacji postępowania uniemożliwił jej dalsze procedowanie. Decyzja nie stanowi oceny potencjału ani kompetencji konsorcjum” - czytamy w komunikacie.
Podano, że zawarcie umowy ze Stena Line, „przewoźnikiem posiadającym wieloletnie doświadczenie na rynku promowym (...) daje gwarancję stabilności i efektywnego wykorzystania terminalu. Jednocześnie Zarząd Morskiego Portu Gdynia nie wyklucza, że w przyszłości terminal będzie mógł zostać wykorzystany również przez innych operatorów, co dodatkowo wzmocni jego znaczenie dla rozwoju transportu promowego w regionie” - poinformowano.
Publiczny Terminal Promowy został oddany do użytku w czerwcu 2022 r. Obiekt ma powierzchnię ponad 7 hektarów. Obejmuje on jedno stanowisko promowe i ma zdolność przewozową na poziomie ponad 8,2 mln metrów linii ładunkowych rocznie oraz pozwala na obsługę blisko 2,5 mln pasażerów.
W komunikacie poinformowano, że Publiczny Terminal Promowy w Gdyni jest nowoczesnym obiektem dostosowanym zarówno do obsługi pasażerów, jak i przewozów towarowych typu ro-ro. Stanowi kluczowy element infrastruktury portowej, wzmacniający pozycję Gdyni jako ważnego ośrodka transportowego w basenie Morza Bałtyckiego.
Dyrektor linii promowej Stena Line Gdynia-Karlskrona Marek Kiersnowski, w komunikacie przesłanym przez Stena Line, powiedział, że wynik przetargu zapewnia ciągłość operacji ich strategicznej trasy Gdynia-Karlskrona, która jest jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku, a przy tym linią o statusie „autostrady morskiej”, stanowiącej część sieci transportowej Unii Europejskiej.
- Jest to też potwierdzenie wspólnego zaangażowania Stena Line i Portu Gdynia w długoterminowy rozwój, stabilność inwestycji i zrównoważoną żeglugę w naszym regionie - stwierdził.
Operator zapowiedział, że planuje wdrożenie szeregu rozwiązań przyszłości, między innymi całodobowej obsługi frachtu, automatycznych systemów drop & collect czy hybrydowej elektryfikacji żeglugi.
Podano, że wspólnie z partnerami w Gdyni i Karlskronie firma wzmocni rolę tej linii promowej jako strategicznego połączenia między Skandynawią a Europą Środkową, wspierając tym samym cele klimatyczne UE oraz konkurencyjność korytarza bałtyckiego.
W komunikacie poinformowano, że Stena Line obsługuje linię promową Gdynia-Karlskrona od 30 lat. W tym czasie przewieziono ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Obecnie trasę obsługują trzy statki, w tym dwa nowoczesne promy klasy e-flexer, o długości 240 metrów.(PAP)
pm/ drag/
